کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از گل رز خوشش نیاید. همانطور که در مطلب تاریخچه و انواع گل رز گفته شد این گل آنقدر متنوع است که تقریبا با هر سلیقه‌ای جور در می‌آید و هر کسی بالاخره گونه‌ای از آن را می‌پسندد.
اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از این گل خوشتان می‌آید و همچنین فضا و مکان کافی برای پرورش و تکثیر گل رز را دارید، شاید خواندن روش کاشت گل رز برای شما مفید باشد.

در انتخاب نوع رز حتما به موارد زیر توجه کنید.
۱- به اندازه باغچه شما بخورد. (بعضی گونه‌ها نیاز به فضای بسیاری برای رشد دارند)
۲- متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه‌ی شما باشد.
۳- از نوع گلش خوشتان بیاید

فضای مناسب برای کاشتن گل رز

بعد از انتخاب نوع گل رز خود، در هنگام کاشت و بعد از آن به موارد زیر توجه کنید.
جای مورد نظر باید آفتاب‌گیر و چرخش هوای خوبی داشته باشد.
باید خاکی خیس و مقوی داشته باشید تا گیاه قوت بگیرد.
رز باید حداقل شش ساعت در روز آفتاب بگیرد؛ اگر این میزان آفتاب در منطقه شما نیست، حداقل اطمینان حاصل کنید که آفتاب صبحگاهی به آن می‌خورد. آفتاب صبحگاهی، شبنم‌ها را خشک می‌کند و احتمال بیماری گل را کم می‌کند.
خاک خیس برای بوته‌های رز ضروری است و بدون آن رز شما می‌پوسد و گیاه خود را از دست می‌دهید.

روش کاشت رز در باغچه

روش کاشت گل رز در باغچه بسیار ساده است فقط باید حواستان باشد که بین گیاهان فضای خالی کافی وجود داشته باشد؛ این امر شیوع حشرات و بیماری‌ها را در بین آنان کم می‌کند. معمولا بین رز‌های استاندارد ۶۰ سانتی‌متر فضا لازم است و اگر رز شما کوچک‌تر باشد این فضا هم کمتر می‌شود.

هنگام آب‌دهی، دقیقا پای رز آب دهید (لوله‌های آبرسانی قطره‌ای برای آب‌رسانی عالی هستند ضمن اینکه در مصرف آب صرفه جویی می‌شود)

شاخ و برگ‌ها را تا جای ممکن خشک نگه دارید؛ این کار باعث کاهش بیماری در رز می‌شود.

یک لایه ۳ الی ۴ سانتیمتری از مالچ (نوعی پوشش) هم پای آن بریزید. مالش مانع از رسیدن نور به زمین و رویش گیاهان در اطراف رز می‌شود. این در این روش کاشت گل رز قطعا ریشه های سالم و خوبی خواهید داشت.

پای رزها در اوایل بهار و تابستان کود بریزید. اگر دوست دارید که به شکوفه‌دهی ادامه دهد، باید اواسط تابستان هم کود دهید اما در اواخر تابستان و طی پاییز دیگر کود ندهید، چرا که ساقه‌ها در طی زمستان ضعیف‌تر خواهند شد و کود می توانند آسیب زننده باشد.

شما باید گلبرگ‌های رز را چند وقت یک بار بچینید. این کار جوانه‌های تازه را تحریک می‌کند و ریسک بیماری را کاهش می‌دهد. هرس کردن ساقه رزها نیز ضروری است چرا که با این کار می‌توان چوب‌های مرده را جدا کرد و حرکت جریان هوا در گیاه تقویت می‌شود.

روش قلمه زدن گل رز

ساقه چینی را باید در بهار انجام دهید، چرا که انجام آن در پاییز باعث می‌شود که گیاه‌تان در زمستان ضعیف شود. ابزار ساقه چینی شما باید تیز و تمیز باشند. اگر رز شما از نوع رونده است، در چند سال نخست آن را ساقه چینی نکنید و وقتی هم زمان چیدن ساقه‌هایش رسید، به میزان کم این کار را انجام دهید. خیلی از شکوفه‌های گونه رونده روی ساقه‌های قدیمی رشد می‌کنند و با بریدن ساقه‌های قدیمی، شکوفه‌های کمتری خواهید داشت.

اگر اقدام به کاشت گل رز رونده کرده‌اید، جلوی رشد عمودی آن را گرفته و آن را به رشد افقی تبدیل کنید؛ به این صورت گل‌ها و شکوفه‌های بیشتری خواهید داشت.

رزها، نسبت به یک سری مریضی‌ها و آفت‌ها حساس هستند و بهترین کار این است که رز خود را چند وقت یک بار چک کنید. اگر مشکلی مشاهده کردید، سریع آن را از بین ببرید تا به بقیه بوته‌ها سرایت نکند.

برای این که در زمستان رز استواری داشته باشید، لازم است که از پاییز به بعد کود ندهید و از اواخر پاییز هرس کردن را متوقف کنید. این‌گونه می‌توانید به تحکیم رز خود کمک کنید. هدف از این کار این است که رز شما در زمستان یکسره یخ زده بماند، چرا که یخ زدن و آب شدن یخ مداوم، به آن آسیب می رساند.

چند راه برای انجام این کار وجود دارد، اما در نهایت همه چیز بستگی به اقلیمی دارد که در آن زندگی می کنید. بهترین کار این است که از گلفروشی محل یا گلخانه محل خود بپرسید که چگونه رزها را برای زمستان آماده کنید.

منبع: سایت گلستان

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *