نکات مهم تغذیه دانش‌آموزان

مجموعه: اخبار و مقالات
به این مطلب امتیاز دهید

 

  • نکات مهم تغذیه دانش‌آموزان
  •  

    تغذیه دانش آموزان – در دوران مدرسه رشد کودکان به صورت یکنواختی ادامه دارد و در سال‌های آخر دبستان و با شروع جهش رشد به ویژه در دختران این موضوع اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

    نکات مهم تغذیه دانش‌آموزان

    از آنجایی که میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه‌ای به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آنها متفاوت خواهد بود بنابراین هرچه میزان فعالیت بدنی دانش‌آموز بیشتر باشد طبعا به انرژی بیشتری نیاز دارد که این انرژی توسط کربوهیدرات‌ها که عمدتا در نان و غلات وجود دارند تامین خواهد شد البته چربی‌ها نیز منابع تامین‌کننده انرژی هستند.

    در صورتی که انرژی مورد نیاز فرد از این منابع تامین نشود پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافت‌های بدن شود صرف تولید انرژی می‌شود. بهتر است برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان سنین مدرسه گروه نان و غلاتی مثل برنج، ماکارونی… را در برنامه غذایی آنان بگنجانیم چون تغذیه صحیح در قدرت یادگیری کودکان موثر است، از این رو توجه به ایمن بودن خوراک (مخصوصا غذاهایی که در خارج از منزل تهیه می‌شود) بسیار حایز اهمیت است…

    نکات مهم ایمنی تغذیه دانش‌آموزان

    1) حتما وعده صبحانه را مصرف کنند زیرا عدم مصرف صبحانه اثرات منفی بر یادگیری آنان خواهد داشت به خصوص آنکه کارایی آنان در انجام تکالیف ریاضی کاهش پیدا می‌کند.

    2) حتی‌المقدور شب‌ها شام را زودتر میل کنند و در ساعت معینی به رخت‌خواب بروند تا صبح‌ها زودتر از خواب بلند شوند و وقت کافی برای مصرف صبحانه را داشته باشند.

    3) در وعده صبحانه استفاده از غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو ، نان و کره و مربا، نان و تخم‌مرغ همراه با یک لیوان شیر و… توصیه می‌شود.

    4) حتما استفاده از میان‌وعده فراموش نشود البته میان‌وعده‌هایی مثل میوه‌های تازه و خشکباری مانند کشمش ، خرما ، انجیر ، پسته، بادام ، گردو، توت‌خشک، نان و پنیر و گردو، نان و تخم‌مرغ و شیر و کیک، شیر و کلوچه، ساندویچ مرغ و عدسی و… توصیه می‌شود.

    5) سعی کنند مصرف شکلات، شیرینی، نوشابه‌های گازدار، ساندویچ سوسیس و کالباس، پفک، چیپس، لواشک، آلوچه، یخمک، پاستیل و… را محدود کنند زیرا استفاده بی‌رویه از این مواد علاوه بر اینکه باعث مستعد شدن کودک به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت ، چاقی و… می‌شود به دلیل آنکه سیری کاذب و کم‌اشتهایی به دنبال دارد جایگزین یک وعده اصلی غذا شده و در نتیجه دانش‌آموز دچار کمبودهای تغذیه‌ای و افت‌ یادگیری خواهد شد.

    6) سعی کنند از هله‌هوله‌هایی مثل کیک و بیسکوییت و شکلات کمتر استفاده کنند زیرا باقی ماندن این مواد روی دندان‌ها باعث پوسیدگی آنها می‌شود لذا پس از مصرف چنین موادی حتما دندان‌ها را خوب بشویند و یا لااقل کمی آب بنوشند.

    7) از خرید مواد غذایی که توسط دوره‌گردها به فروش می‌رسد جدا خودداری نمایند زیرا موادی که اغلب به وسیله این افراد عرضه و توزیع می‌شوند بسیار آلوده است و اصول بهداشتی در تهیه آن رعایت نشده و گرد و غبار و دود محیط هم اغلب با این مواد غذایی آمیخته می‌شود که برای سلامت مضر است.

    8) هیچ‌گاه از افراد غریبه مواد غذایی قبول نکنند زیرا ممکن است آلوده و خطرناک باشند.

    9) سعی کنند موادغذایی را به اندازه نیاز خود مصرف نمایند و از افراط و تفریط دوری کنند.

    10) قبل از خوردن مواد غذایی حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

    11) در هنگام خرید موادغذایی به تاریخ تولید و تاریخ انقضای آن توجه کنند.

    منبع : seemorgh.com

    نکات مهم تغذیه دانش‌آموزان + 1
    نکات مهم تغذیه دانش‌آموزان – 0

    http://www.delgarm.com/children/children-s-health/4891-نکات-مهم-تغذیه-دانش‌آموزان

    کلمات کلیدی : از تغذیه (مخصوصا + ، آب آخر آلوده آلوچه، آموزان آمیخته آن آنان آنجایی آنها آنکه ابتلا اثرات ادامه از است است ) است نکات است، استفاده اصلی اصول اغلب افت‌ افراد افراط البته انجام انجیر اندازه انرژی انقضای اهمیت ایمن ایمنی این اینکه با بادام باشد باشند ) باعث بافت‌های باقی باید بدن بدن، بدنی بر برای برنامه برنج، بروند بسیار بشویند بشویند ) بلند بنابراین بنوشند ) به بهتر بهداشتی بود بودن بگنجانیم بیسکوییت بیشتر بیشتری بیماری‌های بی‌رویه تا تاریخ تازه تامین تامین‌کننده تحرک تخم‌مرغ ترمیم تغذیه تغذیه‌ای تفاوت تفریط تهیه توت‌خشک، توجه توزیع توسط توصیه تولید تکالیف جایگزین جدا جهش حایز حتما حتی‌المقدور خارج خرما خرید خشکباری خصوص خطرناک خواب خواهد خوب خود خودداری خوراک خوردن دارد دارند داشت داشته دانش دانش‌آموز دانش‌آموزان ) دبستان دختران در دست‌های دلیل دنبال دندان‌ها دود دوران دوره‌گردها دوری دچار دیابت را رخت‌خواب رشد رعایت رو روی ریاضی زودتر زیادی زیرا ساعت سال‌های ساندویچ سرعت سعی سلامت سنین سوسیس سیری شام شب‌ها شد شد ) شدن شده شروع شود شوند شکلات شکلات، شیر شیرینی، صابون صبحانه صبح‌ها صحیح صرف صورت صورتی طبعا عدسی عدم عرضه عروقی، علاوه عمدتا غبار غذا غذاهایی غذایی غریبه غلات غلاتی فراموش فرد فروش فعالیت قبل قبول قبیل قدرت قلبی لااقل لذا لواشک، لیوان ماندن مانند ماکارونی متفاوت مثل محدود محیط مدرسه مدرسه‌ای مربا، مرغ مستعد مصرف مصرفی مضر معینی ممکن منابع منزل منفی مهم مواد موادغذایی موادی موثر مورد موضوع میان‌وعده میان‌وعده‌هایی میزان میل میوه‌های می‌رسد می‌شود می‌شود ) می‌شود) می‌شوند می‌کند می‌کند ) نان نتیجه نشده نشود نمایند نوشابه‌های نکاتمهمتغذیهدانش‌آموزاننکاتمهمتغذیهدانش‌آموزان نکنند نیاز نیز هرچه هستند در هله‌هوله‌هایی هم همراه هنگام هیچ‌گاه و وجود وسیله وعده وقت ویژه پاستیل پروتئین پس پسته، پفک، پنیر پوسیدگی پیدا چاقی چربی‌ها چنین چون چیپس، کاذب کارایی کافی کالباس، کاهش کربوهیدرات‌ها کره کشمش کلوچه، کمبودهای کمتر کمی کم‌اشتهایی کنند کنند ) کنند منبع که کودک کودکان کیک کیک، گازدار، گرد گردو گردو، گروه یا یادگیری یخمک، یک یکنواختی

     

    

    صیغه موقت به همراه مکان

    کاهش درد قاعدگی

    پوست پرتقال

    لطیفه

    آموزش آشپزی

    

    فال تاروت کبیر

  • آخرین اخبار و مقالات
  •  

    در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :