نقش مادر در تربیت کودک

مجموعه: اخبار و مقالات
به این مطلب امتیاز دهید

 

  • نقش مادر در تربیت کودک
  •  

    در محیط خانه و اجتماع برجسته ترین نقش مادر نقش تربیتی است. اهمیت این نقش از آن جا روشن می شود که کودک نخستین بار در آغوش مادر قرار می گیرد و آداب و رسوم اجتماعی را از او می آموزد.کودک از دامن مادر یاد می گیرد که چگونه با دیگران رفتار نماید و چگونه با آنان برخورد داشته باشد. چگونگی رفتار مادر با کودک در شکل دهی ساختار شخصیتی او تأثیری چشم گیر دارد. از این رو، کارشناسان مسائل تربیتی بر نقش مادر در تربیت فرزند همواره تأکید داشته و دارند.

    نقش مادر در تربیت کودک

    الف) تربیت جسمانی:
    وجود فرزند در روایات به «گل» تشبیه شده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «الولد الصالح ریحانه من ریاحین الجنّه»؛ «فرزند صالح گلی است از گل های بهشت.» وجه تشبیه فرزند به گل این است که فرزند در سال های نخست زندگی، مخصوصا نوزادی از نظر ظاهری و جسمانی همانند گلِ بهاری، جسمی دارد بس لطیف و نازک و روحی دارد با عاطفه و طراوت که نیاز شدیدی به حفظ و نگه داری دارد و اگر از او مواظبت نشود هر لحظه ممکن است لطافت و جذابیت خود را از دست داده به پژمردگی و زردی بگراید. همان گونه که در جهان متمدن امروز شاهد از بین رفتن بسیاری از کودکانی هستیم که بر اثر بی توجهی والدین و نرسیدن به آن ها، رشد کمّی و کیفی خود را از دست داده، دچار نارسایی جسمی و روانی می شوند. از این رو، هم از نظر وجدان و شرع و هم بر اساس عرف مردم، توجه جدی به تربیت فرزند و تأمین نیازهای او در این شرایط حساس ضروری می نماید.
    تنها کسی که در دوره کودکی می تواند به نیازهای جسمی و روحی کودک به صورت مناسب پاسخ دهد، مادر است؛ چرا که مادر از هر کس دیگری آشناتر به شرائط زیستی و روانی کودک است و اوست که با مهر و رأفت و محبت می تواند از او حفاظت کند و از آلودگی ها و نا پاکی ها شست و شو دهد و به رفع احتیاجاتش بپردازد. مادر با دست خود کودک را نوازش می دهد و با یک زمزمه و لالایی خواندن طفل را به خواب می برد. تر و خشک کردن بچه در سال های اول زندگی کاری است بس مشکل و طاقت فرسا که تنها با مهر مادری امکان پذیر خواهد بود.
    تربیت جسمانی کودک از دیگر ابعاد تربیت اهمیت کمتری ندارد، و به همین دلیل گفته شده عقل سالم در بدن سالم است. اگر بدن انسان سلامت نداشته باشد و جسم رشد کافی نکند، فرد به لحاظ روحی و روانی، آدم سالم و نرمالی نخواهد بود. نقش مادر در تربیت جسمی و ظاهری کودک بر کسی پوشیده نیست و مادران باید در زمینه رشد جسمانی فرزند بسیار حساس بوده و شرایط لازم را فراهم آورند.
    ب) تربیت دینی:
    تربیت دینی از نظر اسلام و قرآن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و از آغاز زندگی فرزند باید بدان توجه کرد. نقش مادر در پرورش دینی و مذهبی فرزند روشن است. مادر هم پیش از تولد می تواند ایفای نقش کند و هم پس از آن در دوره های کودکی، نوجوانی و جوانی. چون هدف از این نوشتار بررسی نقش مادر در تربیت دینی فرزند در این دوره هاست، به تفصیل به این بحث خواهیم پرداخت.
    ج) تربیت عاطفی:
    مادر به لحاظ روانی – عاطفی سرشار از مهر و محبت و صفا و صمیمیت است. چون ساختار وجودی مادر به گونه ای آفریده شده که قدرت جذب و انجذاب فوق العاده ای دارد و در ابراز احساسات و عواطف از توان بالایی برخوردار است. قدرت گیرایی مادران در سطح بسیار عالی قرار دارد که اگر درست استفاده شود در ایجاد پیوند خانوادگی و چگونگی شکل گیری روابط اجتماعی و تربیت اولاد نقش سازنده ای خواهند داشت. مادر می تواند با رعایت اصول و قوانین اسلامی در سامان دهی امور خانواده و پرورش فرزند نقش مهمی ایفا نماید؛ چرا که ویژگی عاطفی زنان بستر مناسبی است برای ایفای نقش مادری و تربیت اولاد و مهم ترین نقشی که از یک مادر انتظار می رود چیزی جز نقش تربیتی او نمی تواند باشد. یکی از جنبه های مهم نقش تربیتی مادر، نقش وی در پرورش عواطف فرزند است که آثار آن در اعمال و رفتار وی به زودی نمایان می گردد.
    اسلام، ویژگی عاطفی – روانی مادران را مورد توجه خاص قرار داده و برای این جنبه از ابعاد وجودی آنان اهمیت فراوان قائل شده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند به زنان و مادران مهربان تر از مردان است. این توجه ویژه خداوند به عواطف مادران، مسئولیت آنان را در برابر فرزندان شان نیز زیادتر می کند؛ چه این که ایشان باید فرزند را با تعادل عاطفی پرورش دهند و این حالت را در آن ها تثبیت و حفظ نمایند. بی مهری مادر مهم ترین عامل از بین بردن تعادل عاطفی فرزند است و چه بسا موجب افسردگی و پریشانی وی می گردد.
    د) تربیت اخلاقی:
    نقش مادر در تربیت اخلاقی فرزند بر همگان روشن است و چندان نیازی به تبیین ندارد؛ چرا که مادر الگوی رفتاری و اخلاقی برای فرزند است، هر کار ریز و درشتی که انجام دهد در منش و نحوه رفتار او با دیگران تأثیر می گذارد. مادر با رفتار الگویی خود انسان می پروراند، فرزند را از عالم نا پاکی ها، حسدها، کینه ها و رذائل اخلاقی دور می سازد و در دلش مهر و صفا و خیر اندیشی نسبت به همنوعان پدید می آورد. مادر، سرچشمه فضیلت ها و خوبی هاست، او در محیط خانه می تواند درس تقوا و خداترسی به فرزند دهد و از کودکی ضعیف و ناتوان شخصیت بزرگ علمی و اخلاقی بسازد و تحویل جامعه دهد.
    در مقابل اگر مادر به وظیفه خویش عمل نکند و در برابر چشمان کودک دست به رفتارهای نامناسب و ناشایست بزند، طبیعی است که کودک از او تبعیت می کند و در نتیجه پست و منحرف تربیت خواهد شد. امام خمینی «ره» در این زمینه می فرماید: «مادرِ خوب بچه خوب تربیت می کند و خدای نخواسته اگر مادر منحرف باشد، بچه از همان دامن مادر منحرف بیرون می آید و چون بچه ها آن علاقه ای که به مادر دارند به هیچ کس ندارند و در دامن مادر که هستند تمام چیزهایی که دارند، آرزوهایی که دارند خلاصه می شود در مادر و همه چیز را در مادر می بینند.»
    ه) تربیت عقلانی:
    عقل از ابعاد مهم وجود انسان است که اگر شکوفا گردد، توان آن را دارد که خوب را از بد و خیر را از شر تشخیص دهد و صاحبش را به سعادت و خوش بختی برساند. تربیت این بخش از نیروی درونی انسان وظیفه اولیا و مربیان است که باید بدان توجه کنند و در درجه اول اهمیت قرار دهند. انبیاء الهی همه برای تربیت عقلانی آمدند و در این مسیر حرکت کردند و تا آن جا که توانستند به وظیفه شان عمل نمودند. امام علی (علیه السلام) در خطبه اول نهج البلاغه می فرماید: «و یثیروا لهم دفاینً العقول»؛ «خداوند پیامبران خود را پی در پی اعزام کرد تا توانمندی های پنهان عقل ها را آشکار سازند.»
    از کلام حضرت چنین بر می آید که عمده هدف انبیاء تربیت عقلانی بشر بوده است. همان گونه که خداوند در قرآن کریم مکرر به این مسئله اشاره فرموده و تربیت عقلانی را در آیات متعدد مورد تأکید قرار داده است. «کذلک یبین الله لکم آیاته لعلّکم تعقلون»؛ «این چنین، خداوند آیات خود را برای شما شرح می دهد، شاید اندیشه کنید.» ماده «عقل» به هیئت های مختلف در قرآن کریم به کار رفته و در همه آن ها به تفکر و اندیشه ورزی انسان تأکید و مواد تعقل نیز ذکر شده است. در آیه یاد شده آیات الهی متعلَّق تأمل و تفکر بیان شده که به دو بخش انفسی و آفاقی تقسیم می گردد. هر یک از این آیات خداوند زمینه مناسبی برای عقل ورزی و تدبر و تفکر می باشد.
    مادران، در تربیت عقلانی فرزندان شان نقشی بسزا دارند. آن چه مهم است، شیوه اجرای فرایند تربیت عقلانی است که باید مورد توجه مادران قرار گیرد. اتخاذ روش مناسب در شکوفا سازی نیروی اندیشه و تعقل فرزندان بسیار اثر گذار می باشد. پرسش و پاسخ، طرح مسابقات همراه با تشویق، تفریح و گردش و بازدید از باغ و بوستان و گل ها و شکوفه های رنگارنگ و توجه دادن فرزندان به آفریدگار جهان از روش های مؤثر در پرورش عقل و اندیشه آنان است.
    و) تربیت جنسی:
    تربیت جنسی عبارت است از فراهم آوردن زمینه رشد متناسب غریزه جنسی همراه با رشد دیگر جنبه های جسمی و معنوی انسان و نیز پیشگیری از انحرافات و لغزش های مربوط به آن. طبیعی است که پرورش درست فرد در حیطه گرایش های جنسی مستلزم آموزش و ارائه اطلاعات کافی در این زمینه می باشد. چون رفتار جنسی انسان مبتنی بر آگاهی ها و نگرش هایی است که وی در حوزه رفتاری مربوطه دارد، بر این اساس مربیان باید شرایط فردی و اجتماعی را به گونه ای فراهم آورند که ضمن رشد و نمو متعادل و طبیعی امیال جنسی بر معلومات متربی در این مورد افزوده گردد و او به انتخاب خود از خطاهای جنسی اجتناب نماید.
    از آن جا که حیات جنسی انسان از بدو تولد شروع می شود و به تدریج رشد و نمو پیدا می کند و کم کم خود را نشان می دهد، مادر می تواند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کند و روش هایی را در تربیت فرزند به کار گیرد که رشد جنسی وی به صورت طبیعی و توأم با افزایش شناخت دینی و اخلاقی باشد.
    وظیفه مادر نسبت به تربیت فرزند، به ویژه تربیت جنسی او بسیار سنگین است؛ چرا که از کودکی اگر مواظبت های جنسی و آموزش هایی در مورد آن داده نشود، ممکن است با فرا رسیدن دوران بلوغ کار از کار بگذرد و توصیه های تربیتی دیگر اثری بر او نداشته باشد. مادر از همان آغاز باید به این امر توجه داشته باشد و فضای خانه را به گونه ای آماده سازد که کم ترین نشانه ای از تحریکات جنسی در آن مشاهده نگردد.
    البته در قدم اول باید رفتار مادر کاملاً حساب شده باشد و بدون لباس، به صورت نیمه عریان در برابر پسری که به سن بلوغ نزدیک است ظاهر نشود. هم چنین اتاق خواب پسران و دختران تا جایی که امکان دارد از هم جدا و یا حداقل در یک بستر نباشد. روشن است که مادر در این مسائل نقش اساسی دارد.
    ز) تربیت سیاسی:
    تربیت سیاسی تربیت مهمی است که در تحقق هدف های مادی و معنوی جامعه نقش اساسی دارد. هر ملتی بر اساس اصول و معیارهای مورد قبول خود، از زندگی، یک سلسله هدف هایی در نظر می گیرد و در تحقق آن ها می کوشد. اما دست یابی به این اهداف، تأمین نیازها و پیشرفت جامعه در همه ابعاد، مستلزم وجود فرهنگ سیاسی قدرتمندی است که متناسب با اوضاع و احوال سیاسی – اجتماعی روز باشد. وجود چنین فرهنگی مبتنی بر اندیشه های دینی، در میان نسل جوان جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است. از این روست که تربیت سیاسی برای آگاه ساختن مردم، به ویژه جوانان و نوجوانان، از مسائل سیاسی، اجتماعی و اندیشه های اساسی نظام حاکم ضرورت دارد؛ زیرا تربیت سیاسی فرایندی است که طبقات گوناگون جامعه را با معیارها و اصول بنیادین حکومت آشنا ساخته، فعالیت های سیاسی و اجتماعی را چنان به هم نزدیک می سازد که هیچ گونه اصطکاک و برخوردی بحران زا روی ندهد.
    تربیت سیاسی فرایندی است فراگیر که زمان و مکان معین ندارد و در هر محیط و شرایطی قابل اجراست. شاید مناسب ترین مکان آموزش و پرورش نیروهای سیاسی همان فضای خانه های کوچک و محقر مردم باشد که سیاست مداران بزرگ از آن جا بیرون می آیند و تحولی در جامعه ایجاد می کنند.
    اگر تاریخ زندگی رهبران و شخصیت های بزرگ دنیا را در گذشته و حال مطالعه کنیم، خواهیم یافت که اغلب آن ها از همین خانه های به ظاهر محقر ظهور کرده اند، نه از خانه های ثروتمندان که نقش مادران در تربیت چنین افرادی جای تردید ندارد.
    امام خمینی «ره» می فرماید: «یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه یک امت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و آن بچه موجب هلاکت یک امت بشود». این کلام امام دلیل روشنی بر اهمیت نقش مادران در شکل دادن اندیشه های سیاسی فرزندان است. همان گونه که خود ایشان نیز از خانواده مؤمن و طبقه متوسط جامعه ظهور کرد و معادلات سیاسی و نظامی جهان را به هم ریخت.
    پی نوشت ها:
    1. وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 15، ص 97.
    2. علی اکبر شعاری نژاد، روان شناسی رشد، تهران، انتشارات اطلاعات، 1372، چاپ دهم، ص 193.
    3. علی قائمی، سازندگی و تربیت دختران، ص 281.
    4. وسایل الشیعه، ج 15، ص 104.
    5. علی اکبر شعاری نژاد، روان شناسی رشد، ص 479.
    6. حقوق والدین، ص 16 – 17.
    7. جایگاه زن در اندیشه امام خمینی«ره»، ص 124.
    8. امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه، خطبه اول.
    9. سوره بقره (2) آیه 142.
    10. حافظ ثابت، تربیت اسلامی (کتاب چهارم)، مقاله: تربیت جنسی در نهج البلاغه، مرکز مطالعات تربیت اسلامی، قم، 1379، ص 595.
    11. دمیرلو، معاونت پرورشی وزارت آموزش وپرورش، مجله تربیت، سال 8، ش6، ص24.
    12. جایگاه زن در اندیشه امام خمینی، ص 131.
    محمد احسانی
    منبع:hawzah.net

    نقش مادر در تربیت کودک + 0
    نقش مادر در تربیت کودک – 0

    http://www.delgarm.com/children/children-s-health/6768-نقش-مادر-در-تربیت-کودک

    کلمات کلیدی : در () (صلی (علیه (کتاب + «الولد «این «خداوند «ره» «عقل» «فرزند «مادرِ «و «کذلک «گل» «یک ، آثار آداب آدم آرزوهایی آشنا آشناتر آشکار آغاز آغوش آفاقی آفریده آفریدگار آله) آلودگی آماده آمدند آموزدکودک آموزش آن آنان آورد آوردن آورند آگاه آگاهی آیات آیاته آید آیند آیه ابراز ابعاد ابعاد، اتاق اتخاذ اثر اثری اجتماع اجتماعی اجتناب اجراست اجرای احتیاجاتش احساسات احسانی احوال اخلاقی ارائه از اساس اساسی است است، است؛ استفاده اسلام اسلام، اسلامی اسلامی، اشاره اصطکاک اصول اطلاعات اطلاعات، اعزام اعمال اغلب افرادی افزایش افزوده افسردگی البته البلاغه البلاغه، الجنّه»؛ السلام) السلام)، الشیعه، الصالح العاده العقول»؛ الف) الله الهی الگوی الگویی اما امام امت امر امروز امور امکان امیال انبیاء انتخاب انتشارات انتظار انجام انجذاب انحرافات اند، اندیشه اندیشی انسان انفسی اهداف، اهمیت او اوست اوضاع اول اولاد اولیا اکبر اکرم اگر ای ایجاد ایشان ایفا ایفای این ب) با بار بازدید باشد باشد، باغ بالایی باید بحث بحران بختی بخش بد بدان بدن بدهد بدو بدون بر برابر برای برجسته برخورد برخوردار برخوردی برد بردن بررسی برساند بزرگ بزند، بس بسا بسازد بستر بسزا بسیار بسیاری بشر بشود» بقره بلوغ بنیادین به بهاری، بهشت» بود بوده بوستان بپردازد بچه بگذرد بگراید بی بیان بیروت، بیرون بین بینند» تأثیر تأثیری تأمل تأمین تأکید تا تاریخ تبعیت تبیین تثبیت تحریکات تحقق تحولی تحویل تدبر تدریج تر تربیت تربیت، تربیتی تردید ترین تشبیه تشخیص تشویق، تعادل تعقل تعقلون»؛ تفریح تفصیل تفکر تقسیم تقوا تمام تنها تهران، توأم توان تواند توانستند توانمندی توجه توجهی توصیه تولد ثابت، ثروتمندان ج ج) جا جامعه جای جایگاه جایی جدا جدی جذابیت جذب جز جسم جسمانی جسمی جنبه جنسی جهان جوان جوانان جوانی حافظ حال حالت حاکم حداقل حرکت حساب حساس حسدها، حضرت حفاظت حفظ حقوق حوزه حکومت حیات حیطه خاص خاصی خانه خانواده خانوادگی خدا خداترسی خداوند خدای خشک خطاهای خطبه خلاصه خمینی خمینی«ره»، خمینی، خواب خواندن خواهد خواهند خواهیم خوب خوبی خود خود، خوش خویش خیر د) دادن داده داده، دارد دارد، دارد؛ دارند دارند دارند، داری داشت داشته دامن دختران دختران، در درجه درس درست درشتی درونی دست دفاینً دلش دلیل دمیرلو، دنیا دهد دهد، دهم، دهند دهی دو دور دوران دوره دچار دینی دینی، دیگر دیگران دیگری ذکر رأفت را رذائل رسول رسوم رسیدن رشد رشد، رعایت رفتار رفتارهای رفتاری رفتن رفته رفع رنگارنگ رهبران رو، روابط روان روانی روانی، روایات روحی رود روز روست روش روشن روشنی روی ریاحین ریحانه ریخت ریز ز) زا زردی زمان زمزمه زمینه زن زنان زندگی زندگی، زودی زیادتر زیرا زیستی ساختار ساختن ساخته، سازد سازند» سازنده سازندگی سازی سال سالم سامان سرشار سرچشمه سطح سعادت سلامت سلسله سن سنگین سوره سیاست سیاسی سیاسی، ش، شان شاهد شاید شخصیت شخصیتی شد شده شدیدی شر شرائط شرایط شرایطی شرح شرع شروع شست شعاری شما شناخت شناسی شو شود شوند شکل شکوفا شکوفه شیوه ص صاحبش صالح صفا صمیمیت صورت ضرورت ضروری ضعیف ضمن طاقت طبقات طبقه طبیعی طراوت طرح طفل ظاهر ظاهری ظهور عاطفه عاطفی عالم عالی عامل عبارت عرف عریان عقل عقلانی علاقه علمی علی علیه عمده عمل عواطف غریزه فرا فراهم فراوان فراگیر فرایند فرایندی فرد فردی فرزند فرزند، فرزندان فرسا فرماید فرمود فرموده فرهنگ فرهنگی فضای فضیلت فعالیت فوق قائل قائمی، قابل قبول قدرت قدرتمندی قدم قرآن قرار قم، قوانین لازم لالایی لباس، لحاظ لحظه لطافت لطیف لعلّکم لغزش لهم لکم مؤثر مؤثری مؤمن مادر مادر، مادران مادران، مادری ماده مادی مبتنی متربی متعادل متعدد متعلَّق متمدن متناسب متوسط مجله محبت محقر محمد محیط مختلف مخصوصا مداران مذهبی مربوط مربوطه مربیان مردان مردم مردم، مرکز مسئله مسئولیت مسائل مسابقات مستلزم مسیر مشاهده مشکل مطالعات مطالعه معادلات معاونت معلومات معنوی معیارها معیارهای معین مقابل مقاله ملتی ممکن من مناسب مناسبی منبع منحرف منش مهر مهربان مهری مهم مهمی مواد مواظبت موجب مورد مکان مکرر می میان نا ناتوان نارسایی نازک ناشایست نامناسب نباشد نتیجه نجات نحوه نخست نخستین نخواسته نخواهد ندارد ندارد، ندارد؛ ندارند نداشته ندهد نرسیدن نرمالی نزدیک نسبت نسل نشان نشانه نشود نشود، نظام نظامی نظر نقش نقشمادردرتربیتکودکنقشمادردرتربیتکودک نقشی نمایان نماید نماید؛ نمایند نمو نمودند نمی نه نهج نوازش نوجوانان، نوجوانی نوزادی نوشت نوشتار نژاد، نکند نکند، نگردد نگرش نگه نیاز نیازها نیازهای نیازی نیروهای نیروی نیز نیست نیمه ه) ها ها، هاست، های هایی هدف هر هستند هستیم هلاکت هم همان همانند همراه همنوعان همه همواره همگان همین هیئت هیچ و و) والدین والدین، وجدان وجه وجود وجودی ورزی وزارت وسائل وسایل وظیفه وپرورش، وی ویژه ویژگی پاسخ پاسخ، پاکی پدید پذیر پرداخت پرسش پروراند، پرورش پرورشی پریشانی پس پست پسران پسری پنهان پوشیده پژمردگی پی پیامبر پیامبران پیدا پیش پیشرفت پیشگیری پیوند چاپ چرا چشم چشمان چنان چندان چنین چنین، چه چهارم)، چون چگونه چگونگی چیز چیزهایی چیزی کار کارشناسان کاری کافی کاملاً کرد کردن کردند کرده کریم کس کسی کلام کم کمتری کمّی کند کند؛ کنند کنید» کنیم، که کودک کودکانی کودکی کودکی، کوشد کوچک کیفی کینه گذار گذارد گذشته گرایش گردد گردد، گردش گفته گل گلِ گلی گوناگون گونه گیر گیرایی گیرد گیری یا یابی یاد یافت یبین یثیروا یک یکی

     

    

    سلفی بازیگران

    سحر قریشی و همسرش

    بهنوش طباطبایی بعد از طلاق

    قرص ضد استرس

    دانلود فیلم آبنبات چوبی

    

    فال تاروت اصلی

  • آخرین اخبار و مقالات
  •  

    در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :